Mads Willadsen

Mads Willadsen og Energicenter Nord

Tesla

Tesla S elektrisk bil

Tesla S
Tesla S

Da Mads i 1986 arbejdede som elektromekaniker hos Coloplast tænkte han måske ikke så meget på at han i år “næsten” kunne holde 25 års jubilæum i vindmøllebranchen. Det startede som en interesse, men blev det hans levevej.

Starten gik under vindmølleboomet i 80’erne hvor alle skulle have vindmølleandele. Møllerne skød op overalt, også på Vendbjerg, hvor der først kom to Vestas op og og senere to Nordtank på Tråbakken. De to sidste havde Mads del i, og han satte sig grundig ind i tingene, og da møllerne var stillet op og kørte som de skulle, havde han fået så meget viden, at han fortsatte med at arbejde mere og mere med vindmøller.

Det greb stille og rolig om sig, Coloplast i arbejdstiden og møller i fritiden. Men fritid blev jo noget knap efterhånden, så han begyndte at spekulere på at blive fuldtids. Og da en kunde ikke rigtig havde tillid til en amatørsælger, kunne han så berolige ham med at han startede fuldtids om få måneder.

Så Mads stiftede i august 1992 Thy Vindkraft og 1994 stiftedes Energicenter Nord, hvor han solgte Nordtank møller. Idag har han et tæt samarbejde med Vestas og Siemens, Så tæt, at de benytter ham som testcenter. Det er godt for begge parter; de får afprøvet deres nyeste teknologi i det virkelige liv, og Mads får gode vilkår, og er altid på forkant med udviklingen.

Der er sket meget i branchen siden 1986. Dengang blev de betalt tilbage, som vinden blæste. Sådan er det ikke mere. De er jo vokset noget i størrelse siden dengang. Og de er også blevet betydelig dyrere. Man skal regne med at betale 40-60 mill. kroner for sådan ventilator i overstørrelse, og det er jo de færreste, der lige har så mange penge liggende under hovedpuden, så financeringen er en stor del af et møllebyggeri. Det er blandt andet der, Mads kommer ind i billedet. Han leverer idag nøglefærdige vindmøllerprojekter, hvor han sørger for VVM, regionplantillæg og lokalplan til etablering af projekterne i form af anlæggelse af veje, fundamentsstøbninger og nettilslutning så byggerier opfylder loven.

Mads sælger nu ikke det hele, han beholder også lidt til sig selv. Han producerer mellem 40 og 60 megawatt om året.

Der er kun en lille håndfuld i branchen i Danmark. Mads har et samarbejder med Jørgen Skovgaard i Lemvig, med hvem han er i gang med at opføre en vindmøllepark i Lem Kær. I Ness projektet i Lemvig kommunem bygges tårnene i beton, istedet for stålrør. Så er man fri for at skulle transportere de store rør på vejene.

Mads har mest arbejde i Danmark, men er ved at komme igang med Polen også. I Danmark arbejder han lige nu med ni projekter, 17 nye ligger klar på tegnebrættet, mens 12 er afsluttet. Han arbejder blandt andet på at opstille 12 stk. 6 megawatt møller.

Hvad vil fremtiden så bringe? Mads er ikke i tvivl om at el er fremtidens energi. Man kan flytte el fra solceller i Sahara til Thy med et effekttab på 5%, og vi kunne tilsvarende sende el ud i verden fra vindmøller. Hos os er vestenvinden jo næsten lige så stabil som solen er i Sahara.

Lige i øjeblikket er Mads travl optaget med at flytte kontoret fra hjemmet på Vendbjerg til Kirkebyvej. Det er blevet gennemrestaureret og opvarmes naturligvis med alterativt energi.

Og på ønskesedlen står en el-bil.

Og nu er fremtiden så kommet til Nors

Nu er det ikke fordi jeg skal have lavet en motorrubrik her, men når vi nu har fået en så usædvanlig bil til byen, giver det lidt særstatus.

For Mads betagelse af el er stor, og da jeg snakkede med ham dengang betroede han mig, at han skulle have en el-bil. Nåh ja, man siger jo så meget, så jeg sluttede med at slutte historien af med at skrive ”Og på ønskesedlen står en el-bil.”

Men nu er den her. Fremtiden er komme til Nors i form af Mads’ ny Tesla S. Det er faktisk først nr. 8 af slagsen i Danmark.

Og den er på alle måder en usædvanlig bil. Når man trykker på speederen, er den på 100 km/t på lidt over 4 sekunder. 4 lydløse sekunder vel at mærke. Næsten da, for dækkene synger da godt nok på vejen, og indvendig er der en svag snurren fra elmotorerne, når man hører meget godt efter.

Alt er computerstyret på det iPad lignende instrumentbræt. Skal vinduerne op eller ned, soltaget frem eller tilbage, er det bare at køre fingeren hen over skærmen, der også har Google Map, så man kan se hvor man er og hvor man skal hen. Der er selvfølgelig også bakkamera og internet! Og affjedringen ikke at glemme! Her kan Mads selv bestemme om han vil have bilen hård, blød eller mellem i fjedrene.

For bare at nævne lidt af mulighederne.

Brændstoføkonomi er ikke rigtig aktuelt her. Når den er fuldt opladet kan den køre 400 km og skal man længere, kan den køre 300 km efter 20 minutter i opladeren.

Selvom jeg startede med at skrive, at jeg ikke skulle have en motorrubrik her, skal I da endelig ikke holde jer tilbage, hvis der andre, der har en spændende bil jeg skal have en prøvetur i.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.